Activitats 2020-21

Xerrada “Gestió emocional en temps de covid-19. Pautes per afrontar la nova normalitat”.

El passat dimecres 28 d’Octubre, vam gaudir de la xerrada “Gestió emocional en temps de covid -19. Pautes per afrontar la nova normalitat” a càrrec del psicòleg Roger Aranda Rovira; director i psicòleg de VEIE (Vida escola d’intel.ligència emocional) de Sabadell i de la Fita Psicologia.

La xerrada es va estructurar en cinc parts i va ser molt interessant. En primer lloc, en Roger ens va posar damunt la taula les dades empíriques de l’impacte de la pandèmia a la nostra societat. Vam parlar de les xifres reals del covid, de l’impacte del confinament en la salut mental dels infants, de la rellevància que té l’escola com a context socioemocional de relació i, de l’impacte real que té el covid en la salut orgànica dels petits i petites.

En segon lloc, en Roger ens va explicar que les emocions que ara preocupen més als pares i mares són les introspectives i desagradables. Manifesta que el covid i la situació actual, ha fet aflorar en gran mesura les emocions de l’univers de la tristesa i la por. En aquest sentit, ens va compartir la funció natural, els signes observables, la simptomatologia corporal i la necessitat que hi ha darrere de la irrupció de la por i la tristesa perquè tinguéssim més capacitat de detecció en els nostres fills i filles.

Per altra banda, ens va explicar quins són els principals mecanismes d’aprenentatge humans i què podem fer per tal que els infants adquireixin aprenentatges funcionals i que els facin viure les diferents situacions de manera adaptativa. Els infants aprenen a través del contrast empíric amb la realitat i a través de l’observació i la transmissió cultural mitjançant el llenguatge. En Roger també ens va explicar quines sensacions tenen els infants vers la pandèmia basant-se amb el treball que ha fet durant aquests dos mesos al seu centre d’educació emocional i intervenció psicològica. Ens va comentar que hi havia infants poc preocupats perquè es sentien segurs amb les mesures actuals, infants amb por i neguit pels missatges que escoltaven a casa i a l’escola i, infants que es sentien tristos quan pensaven en la possibilitat de deixar de veure els amics.

Per acabar, en Roger ens va donar algunes pautes per afrontar la nova normalitat:

– Fomentar la consciència i regulació emocional de l’adult per esdevenir una eina capaç de regular els estats emocionals dels nostres fills i filles.
– Legitimar i validar totes les emocions presents. Aquestes són ineludibles i tenen una importància molt significativa a l’hora de relacionar-se.
– Estar totalment disponibles quan aconseguim que els nostres fills i filles expressin emocions que se’ls fa complicat manifestar.
– Posar consciència en els missatges orals i les disposicions corporals (llenguatge no verbal) quan anem i tornem de l’escola i a la vida en general tenint en compte que els infants són més proclius a la distorsió cognitiva de la realitat que els adults.
– Facilitar l’expressió emocional dels estats desagradables a partit de la nostra expressió com a adults i de tècniques pictòriques i narratives.

– Donar permanentment afecte i seguretat per lidiar amb les situacions que es preveuen incertes i  desesperançadores.
Tanmateix, en Roger ens va comentar que tenim la necessitat d’entendre i atendre cada vegada millor les nostres emocions perquè aquestes, juntament amb els nostres pensaments, són les que governen la nostre relació amb el món i la nostra sensació de benestar i felicitat.

Per altra banda, es va posar a la nostra disposició i ens va comentar que el podíem trucar o escriure per qualsevol dubte puntual al 660011094 i a rogeraranda@veie.es